vineri, iulie 18, 2008

Harry Potter - la aniversară

Acum un an şi o zi, îmi petreceam câteva ore din noapte pe străzi şi prin librării. Obligaţie de serviciu. Mă uitam cu mirare la oamenii cu pălării ţuguiate. Nu înţelegeam de ce atâta lume se îmbulzea să cumpere o carte. La 2 noaptea. Văzusem primul film din serie. Drăguţ. Cărţile, mi se spusese, sunt şi mai bune. "Ok, o fi mişto, dar totuşi...", ziceam.

În noiembrie la Gaudeamus, trec pe lângă standul Egmont şi îmi aduc aminte de Harry Potter. Nu că aş fi uitat. Un an întreg am tot auzit/citit articole, ştiri, păreri legate de volumul 7. (Marketing ca la Rowling mai rar!) La Gaudeamus mi-am adus aminte că îmi propusesem să văd şi eu cu ce se mănâncă Potter ăsta. Mi-am cumpărat primul volum.

Şi aşa a început... Timp de câteva luni (mă chinuiam să mai iau câte o pauză între volume, să mai fac şi altceva) nu mă culcam până când ochii nu mai stăteau deschişi nici ţinuţi cu scobitori. De câteva ori am uitat să cobor din metrou. Singura mea dorinţă era să termin cât mai repede ce aveam de făcut pentru ca să pot să iau din nou cartea în mână. Culmea, nu m-am speriat când am văzut că volumele deveneau din ce în ce mai groase, chiar m-am bucurat. 5-ul are peste 900 de pagini. Dacă mi-ar pune cineva în mână o altă carte care să aibă peste 500 de pagini nu m-aş apuca s-o citesc. Mă sperie lungimea.

Pe la sfârşitul lui ianuarie terminasem deja al 6-lea volum. Am tot amânat să mi-l cumpăr pe ultimul. Ştiam că odată luat, nu l-aş fi putut lasa pe birou. Ştiam totodată că, odată intrat în posesia acestui ultim volum, voi încheia şi marea plăcere de a descoperi ce se mai întâmplă cu Harry. Am reuşit să amân volumul 7 vreo 2 săptămâni, timp în care am încercat să mă apuc de ceva "mai serios". Toate celelalte cărţi erau îngrozitoare. Când m-am apucat într-un final de "Talismane", am încercat să nu citesc prea mult deodată. Să îmi ofer porţii mici de plăcere. N-am prea reuşit. După ce l-am terminat şi pe ăsta, vreo lună nu am mai putut să citesc nimic.


Însă ceea ce mi s-a întîmplat mie n-a fost mare lucru. Am auzit de oameni care şi-au pierdut (sau aproape şi-au pierdut slujbe), au picat examene, etc. din cauza lui Harry. Voi cum v-aţi descurcat cu Potter?

p.s. un text şi un test interesant despre Harry , la capricornk13

12 comentarii:

Anonim spunea...

Eu am ajuns la Revelionul din 2003 năucă de-a binelea, pentru că pe 30 decembrie o prietenă îmi împrumutase primele trei volume. Ca urmare, în ajun de Revelion nu m-am culcat până pe la trei noaptea, ca să le termin.Restul este istorie (mai precis istoria unei dependenţe).Dacă nu ai cunoscut încă o persoană care să fi cumpărat volumele 5 şi 6 în prima zi de lansare a ediţiei în limba română şi volumul 7 cu o zi în avans (recunoştinţa mea sinceră tarabagiilor!) atunci ai ocazia acum. That's me!

Berea de dupa... spunea...

incantat de cunostinta! da sa stii ca nu esti o fana adevarata.:):):)
trebuia sa obtii varianta in engleza cu o zi inainte de lansare. asa apareai si tu in ziare, la televiziuni. ai ratat sansa de a deveni vedeta. :):):)

Anonim spunea...

am primit varianta piratata ptr vol 7 cu cateva zile inainte de lansare (norocul meu, ca pre-orderul de la amazon s'a cam lasat asteptat). Am printat tot la servici, in 2 nopti era citit. La servici tineam teancul de foi pe birou si imi era frica sa citesc cateva randuri, ptr ca o data ce ma apucam nu'l mai lasam :D. Vol 5 l'am citit in noaptea dinaintea pleacarii la examenul de admitere, 6 la coada la pasapoarte...cred ca imi aduc aminte cum am citit fiecare volum. Ceea ce rar mi se intampla. Pana la urma, dincolo de marketing si de hype, Harry Potter e addicting, are fir narativ solid, are personaje construite misto....are magie :D
Si imi cam place sa vorbesc despre asta, si abia astept filmul din nov :D

Anonim spunea...

mie mi-au placut mult filmele, dar nu mi-a dat ghes sa citesc si cartea, nu credeam sa gasesc ceva mai mult, dar acum parca as incerca-o si eu...imi place dependenta...de carti :)

Anonim spunea...

Păi eu nu prea m-am încumetat să citesc romane în engleză, nu ştiu de ce. Abia acuma îmi încerc norocul cu Ray Bradbury şi constat că nu merge chiar aşa greu.

Berea de dupa... spunea...

@ ameer: sa inteleg ca varianta piratata era cea buna? am auzit ca au circulat si fake-uri.

@camir: io zic sa incerci sa citesti, totusi: dependentza garantata

@si io tot in romana am citit potter. in afara faptului ca mi-a fost greu sa indentific unele nume atunci cand cautam ceva despre, editia romana mi s-a parut ok. Good luck la debutul in english!

Anonim spunea...

Totuşi, nu că sunt cârcotaşă, dar să traduci Ravenclaw ca Ochi de Şoim e o crimă, e drept, minoră. Corbul e o pasăre cu semnificaţie aparte în mitologia engleză, sau aşa am înţeles eu după ce am citit "Jonathan Strange & Mr. Norrell".
Cu engleza merge bine, chiar aş mai citi ceva dar nu am mai găsit nimic interesant, o să mai caut.

Berea de dupa... spunea...

pai cu engleza, cre ca e foarte simplu. dk vrei sa citesti ceva care nu e tradus in romana, citesti in engleza. io asa procedez.

cat despre traducerea la h.p., am senzatia ca primul/primele volume sunt traduse pentru copii. cu chestii recognoscibile: cercetasi, ochi de soim si altele nimeni nu cred ca prevedea nebunia h.p care va urma. si cred ca nu prea aveau habar cei de la editura ca mai mult adultii citeau aceste carti. si odata ce Ravenclaw era Ochi de Şoim, de ex , nu mai putea fi schimbat in volumele care au urmat. am observat ca la volumele mai tarzii apar mai multe chestii cu denumirea originala, decat la inceput

Anonim spunea...

Aaa şi ca să mă autodenunţ complet, mi-am botezat pisica Hoţoaica, după hoţoaica aurie, pentru că, atunci când am primit-o, pisica era mică, albă şi greu de prins. (Acuma e mare, s-a făcut bej pe spinare dar tot greu de prins este).

Berea de dupa... spunea...

super-tare! da cred ca era mai misto daca ii ziceai Vaj-hatz! :)

Anonim spunea...

Păi nu mi-a trecut prin cap, că părea şmecheră dar inofensivă. Abia pe urmă, când a trebuit să îi salvez o vrabie din bot la propriu m-am prins eu cât de vâjt-haţ este.

eli spunea...

o doamne...nu puteam explica mai bine senzatia pe care am avut-o cand am citit harry potter:))...deci chiar asa e, in pauza de asteptare a volumului 7 tot incercam sa citesc alte carti, tot felul de carti dar nu reuseam, totul mi se parea o porcarie...:))...si le tot reciteam over and over again...cuu volumul 7 a fost mai greau...am asteptat cu infrigurare momentul aparitie si cand a aparut...mama mi-a zis ca nu imi da bani sa o iau..:))..observase si ea ca romanul asta imi daduse o dependenta total negativa...si a trebuit sa strang eu...si intr-o saptamana mi l-am luat...dar am fost dezamagita total de final..adica era prea previzibil..si ce pot sa zic..si acum cand trec pe langa bibleoteca si le vad pe toate 7 asezate acolo, in ordine...imi creste inima:))