miercuri, iulie 30, 2008

Cum am făcut grevă în '91

În timp ce citeam Anii '90 şi bucureştenii, mi-am adus aminte de o poveste din anii ăia. Mai exact, participarea mea la o grevă în '91. Eram în clasa a VI-a. Ministerul decisese ca şcoala din Drumul Taberei în care eram învăţam să fie desfiinţată, urmând ca elevii şi profesorii să fie mutaţi în şcoala alăturată. Adică peste gard. Acum decizia mi se pare logică, dar atunci... În şcoala de alături funcţionaseră până în 90 şi câteva clase ale unui liceu industrial. S-a decis ca acele clase de liceu industrial şi întregul liceu industrial aflat la 10 minute distanţă să fie mutate în clădirea în care funcţionam noi. În clădirea liceului industrial urma să fiinţeze un nou liceu teoretic, iar cele două şcoli generale situate una lângă cealaltă urmau să fie unite sub acelaşi acoperiş.
Dar şcoala de alături avea o reputaţie proastă. În afară de destul de mulţi repetenţi, se zvonea că acolo sunt furnici, că e mizerie (dar probabil că astea au fost inventate în timpul grevei). Părinţii şi profesorii s-au opus deciziei ministerului şi au refuzat să accepte mutarea. La 15 septembrie, noi am intrat în şcoala noastră şi am ocupat-o. O păzeam în ture. Elevii nu mergeau la şcoală pentru ore, ci doar pentru a ţine ocupat teritoriul. Adică veneau şi stăteau în bănci fără să facă nimic. Şi era mai multă linişte decât la ore. S-au organizat şi ceva proteste cu strigături, pancarte şi huiduieli în curtea şcolii, în faţa ministerului, în faţa televiziunii. Încet-încet, profesorii au început să se ducă la ore la şcoala alăturată. Probabil că îi ameninţaseră că nu le dau salariile, că îi dau afară. Aici erau nevoiţi să predea la pereţi. La propriu. Nu era niciun elev în clasă. Apoi, au început să apară şi elevii. Se făceau ore cu unu-doi elevi. Apoi au început să se sperie şi părinţii: că le rămâne copilul repetent, că pierde copilul materia... Aşa că, în cele din urmă, ne-am mutat. Prin noiembrie.
Eu, bineînţeles, am fost unul dintre cei care s-au dus la noua şcoala când greva era deja pe sfârşite. Nu pentru că mi-ar fi păsat în ce clădire trebuia să merg sau pentru că mi-ar fi fost frică de furnici. De altfel, nu cred că am stat vreodată în clasă ca să păzesc şcoala. ( La mitinguri am participat, în schimb. ) Dar era o senzaţie foarte plăcută dimineaţa: când ceilalţi se duceau la şcoală, eu mă duceam la fotbal. Trebuia să mă antrenez. Eram portarul cartierului şi tocmai mă transferasem la A.
La sfârşitul clasei a V-a, conducerea şcolii a a avut ideea "genială" să reîmpartă clasele în funcţie de medii. Cei mai buni intrau la A, iar cei mai slabi la F. Vă daţi seama că niciun profesor nu voia să predea la cei mai proşti, dar asta e altă discuţie... Eu eram la B. Cum peste tot în lume, după cum văzuserăm şi noi la televizor, se practicau transferurile, m-am transferat şi io la A, acolo unde erau şi cei mai buni fotbalişti. Culmea, ăia de la D,E,F erau slabi şi la fotbal. Cu fotbalul a mers bine, dar pe alte căi, adică pe bază de medii, nu am reuşit să ajung la A în anii următori. Însă greva, care a durat două luni, a fost una din cele mai frumoase perioade din istoria trecerii mele prin şcoli.

p.s. despre carte, cu proxima ocazie

2 comentarii:

nepotelul spunea...

Eu eram la C!! Am dat si eu ture de scoala si a fost intradevar deosebit...senzatie de turma, era fun. Dar de finalul isparavii, cand am spart geamurile scolii din care ne-au dat afara ti-l amintesti? S-au scazut note la purtare, nu gluma...dar cum!? Imi amintesc ca si ieri cum a venit un militian in fata clasei cu un carnetel si a spus ca ii are pe toti cei implicati notati acolo...pana ce s-a ridicat Rosescu din banca si a zis ca el a dat cu piatra, dar nu numai el, si au inceput sa se scoale unii pe altii din banci...hahaha...si asa s-au dat in vileag toti participantii.
Dar ca jucam ping pong in vacanta de vara iti amintesti? si il caram pe fratitu cu noi, si trebuia sa traversam strada spre scoala 191 si asta te ameninta ca se arunca in fatza masini ca nu stiu ce voia in momentul ala si tu nu erai de acord...vacantza de vara inainte de '89 cand totul era simplu si aveam timp, nu erau caldurile de acuma si grijile lipseau. Am putea scrie de fratii Meleca, de Cintezoiu si de Copceac, de alergaturile ce ieseau prin clasa si prin curte, de Petrica (Mihai Petre) si Cocuz cu care a inceput dansurile, etc. Ce amintiri frumoase

Berea de dupa... spunea...

de spartul geamurilor nu imi amintesc. probabil eram la fotbal. de restul, da. iar in ceea ce priveste "caldurile de altadata", nu cred ca erau diferite de cele de acum. numai ca n-aveam noi treaba cu chestia asta si nici nu se inventasera televiziunile care sa provoace isteria publica