joi, mai 08, 2008

Jonathan Safran Foer

Extrem de tare şi incredibil de aproape e cea mai mişto carte pe care am citit-o anul trecut. Şi cel mai tare e că seamănă perfect cu cartea lu' nevasta-sa: Nicole Krauss. Personajele, povestea, tonul sunt identice. Dar a lui e ceva mai bună. Safran Foer zicea anul trecut la videoconferinţa de lansare a cărţii că nu îşi arată cărţile unul-altuia înainte ca acestea să fie terminate. (Atunci probabil că au urmat aceleaşi cursuri de "writing".)
Aşadar, pentru că mi-a plăcut mult prima carte tradusă - care e a doua carte scrisă de Foer - am pus mâna şi pe prima carte a lui, Totul e iluminat. Dar nu am putut să trec de primele 30 de pagini. E proastă. Sau e proastă traducerea. Aşa că am comandat cartea în engleză să văd care, ce şi cum. După ce-o citesc vă spun.

4 comentarii:

anda grarup spunea...

Io sint convinsa ca Nicole a tras cu ochiul la proiectul lui barbat'-su. Din curiozitatea de a afla cine de la cine s-a inspirat, am citit si "Man Walks into a Room", un roman mai vechi de-al lui Krauss...si nu seamana deloc, deloc, deloc la stil cu istoria iubirii!!

Cit despre iluminare, am spus de la inceput ca e un roman greu, aproape imposibil de tradus bine din engleza. Am citit insa opinii, ca traducerea ar fi OK - la Turnavitu, pe blog :-) Oricum, bine ai facut ca ti-ai luat originalul!!!

Berea de dupa... spunea...

o fi greu de tradus, dar expresii de genul "eu am fost odraslit in...", "ma dau in vant dupa..." nu au treaba cu greutatea traducerii. Pur si simplu astea nu se (mai) folosesc in romana.

p.s. e bun romanu ala mai vechi a lui Krauss?

anda grarup spunea...

ahhh, pai nici engleza lui Alex nu e folosita :-) Insa ce spune el, in engleza, parca suna nu arhaic, ci pretentios!

La romanul lui Krauss, ideea e misto, insa dezvoltarea ei m-a dezamagit. Am scris anul trecut in sectiunea asta despre ea si Safran Foer...da' vezi ca-i spoiler :-)

Berea de dupa... spunea...

Multam de info.
In ceea ce priveste, Totul e iluminat, ma blochez acolo unde m-am blocat si in romana, la capitolul 2. Ha, ha, ha!!! Dar promit ca n-am sa precupetesc niciun efort pentru ca in final sa inteleg ceva.